SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI RZĄDOWEGO PROGRAMU
ROZWOJU CZYTELNICTWA
W latach 2016-2020 w naszej szkole realizowany był Rządowy Program Rozwoju Czytelnictwa. Działania zostały zaplanowane na cztery lata. Realizacją działań kierował specjalnie powołany zespół koordynujący.
We wszystkich klasach powstały kąciki ciekawej książki. Dzięki temu uczniowie mieli możliwość wykorzystania swojej kreatywności. Mogli samodzielnie zaplanować, jakie lektury zostaną umieszczone w kącikach z uwzględnieniem literatury dostosowanej do wieku i dojrzałości czytelniczej uczniów poszczególnych klas.
Co tydzień uczniowie młodszych klas gościli na spotkaniach literackich w bibliotece szkolnej, podczas których starsi koledzy i koleżanki czytali fragmenty swoich ulubionych książek. Celem tego cyklu była promocja bogatej i różnorodnej literatury dla młodych czytelników.
Ponadto w 2019 roku nasza szkoła wzięła udział w Programie Edukacyjnym Czytam z klasą.
Kontakt z biblioteką nie zawężał się jedynie do biblioteki szkolnej, bowiem wiele klas brało udział w zajęciach w Bibliotekach Publicznych – Filia nr 21 i 2. Ponadto została nawiązana współpraca z Miejską Biblioteką Publiczną im. J. Piłsudskiego w Łodzi, w której prowadzone były wyjątkowo ciekawe zajęcia. Klasy 7 poznały zbiory specjalne tej biblioteki, a w nich m.in. starodruki, mapy z XVII w, rękopisy, dokumenty.
W bibliotece szkolnej odbyło się spotkanie z p. A. Świąć autorką wielu książek dla dorosłych, ale tym razem poznaliśmy ją jako pisarkę dla dzieci. Autorka zaprezentowała nam fragmenty „ Błękitnej Krainy”, a następnie uczniowie zadawali pytania naszemu gościowi. Gościliśmy również p. G. Michałowską, przewodnika turystycznego po Łodzi. Pani przewodnik opowiadała o narodzinach naszego miasta, najsłynniejszych rodach.
Dzień komiksu-to hasło, które przyświecało wystawie i zajęciom na temat historii tego rodzaju literatury. Początkowo zainteresowaniem cieszyła się jedynie wystawa, na której można było oglądać komiksy z lat 70. Cykl zajęć poświęcony historii tego rodzaju literatury zainteresował uczniów w takim stopniu, że z Dnia komiksu, powstał Tydzień komiksu. Do biblioteki napłynęło wiele prac plastycznych zarówno młodszych, jak i najstarszych uczniów.
27 kwietnia wystawione zostały prace plastyczne wykonane przez dzieci, było to swoistego rodzaju uwieńczenie Dnia komiksu w naszej szkole.
W okresie od września 2016 do marca 2020 przeprowadzono ponad 150 lekcji bibliotecznych o rozmaitej tematyce we wszystkich klasach.
Działania zespołowe przyczyniły się do integracji klas, a także do udoskonalenia szybkiego
i efektywnego procesu pracy w grupie. Uczniowie z zainteresowaniem podchodzili do zadań oraz nowych lektur. Z entuzjazmem podsycanym przez nauczycieli zapoznawali się z nowymi pozycjami. Udział w tych działaniach był dla uczniów przyjemny i emocjonujący, czerpali oni z tego satysfakcję. Poznawali kolejne lektury, gatunki literackie oraz inspirowali się nowymi dziedzinami wiedzy.